Geoblog.pl    pavep    Podróże    Indonezja 2014    Bromo i Ijen na własną ręke:)

Bromo i Ijen na własną ręke:)

Indonezja
Indonezja, Probolinggo

Na trasie Yogyakarta - Bromo - Ijen działa iście swoista mafia turystyczna. Ponad 90% osób wybierających się na te wulkany wykupuję zorganizowane wycieczki z noclegami i transportem.

Ja jestem przeciwnikiem takich wycieczek więc zorganizowałem ją sobie samemu.

Do Bromo możemy dostać się na kilka sposobów:

1. Możemy wykupić transport na autobus nocy z Jogii do Probolinggo (wyjazd bodajże z terminalu Jambor, koszt 50 - 80 000 IDR w zależności o klasy autobusu i firmy) ciężko o dobra cenę w przypadku gdy macie biały kolor skóry i trzeba nabyć bilet na przystanku Jambor. Docieramy do Probolinggo rano i wtedy łapiemy Bemo do
Cemoro Lawang (baza na wypad do Bromo) (UWAGA: Busiki jeżdżą do godz 16:00, jeżeli się spóźnicie zostaje jedynie kosztowny wynajem auta, cena FIX Price: 25 000 - 30 000 IDR, przejazd około 1 h po krętych drogach)

2. Możemy jechać porannych pociągiem do Suranbayji (bodajże wyjazd o 7:00 rano) i stamtąd złapać autobus do Probolinggo, gdzie przesiadamy się na Bemo do Cemoro Lawang. UWAGA: często ludzie nie zdążają na ostatnie Bemo i muszą spać w Probolinggo.

3. Wykupić wycieczkę z noclegiem i transportem. Z tego co pamiętam są różne pakiety wycieczek, Pakiet: Jogja- Bromo- transfer na prom na Bali z jednym noclegiem na Bromo - 330 000 IDR/ osoby, Pakiet: Joga- Bromo-Ijen-transfer na prom w tym dwa noclegi - 550 000 IDR/osoby.

4. Wykupić jedynie transport bezpośrednio do Cemoro Lawang tj. przejazd busem na trasie Joga - Probolinggo, i później przejazd Bemo do Cemoro Lawang (przy tym wykupie mamy dedykowane Bemo wieczorem) (w każdej agencji turystycznej powiedzą wam że nie zmienicie Busa AC i dowiezie was bezpośrednio pod Bromo, bzdury na które byliśmy przygotowani, chociaż localsi kłamali nam w żywe oczy).

My zdecydowaliśmy się na opcję numer 4. Za przejazd na trasie Joga - Probolinggo - Cemoro Lawang daliśmy 140 000 IDR/os. (Warto rozeznać ceny i znaleźć najtańszą opcję, ostro się targować, ceny zaczynały się od 200 000 IDR). Przejazd był obsługiwany przez nową Toyote BUSa z AC, Jechaliśmy razem z postojami ponad 300km około 12-13 h. Po godz 20:00 dotarliśmy do Probolinggo, gdzie zmieniliśmy Busa na lokalne dedykowane Bemo. Po godzinie jazdy około 22:00 byliśmy w Cemoro Lawang.